Service finns inte längre!

Provet på hårets uppbyggnad gick inge vidare. Har dock bara mig själv att skylla när det gäller det. Kunde ha läst på bättre. Ett godkänt blev det i alla fall.

Efter det gick alla som ska sätta i Extensions näst nästa måndag in i salongen för att prova ut rätt färg och nyans på löshåret. Sedan fick vi se en film om hur man sätter i och tar ur extensions också. Såg inte alls svårt eller komplicerat ut faktiskt. Men ska nog inte säga så mycket än. Innan jag vet. Hehe.
Men det ser inte ut att slita så mycket på det egna håret som jag trodde.
Längtar.

Efter lunchen fick vi i uppdrag i Försäljning och Service att gå inne på A6 och leka lite "spioner". Vi skulle va i grupper om 2-3 personer för att besöka en eller flera butiker. Jag, Annie och Erica var i en grupp. Vi besökte H&M. Vi skulle då se om man får ögonkontakt med personalen i butiken, om de hälsar, om de är vänliga och hur pass lång tid det tar innan de kommer fram och frågar om man behöver hjälp med något. Efter det återvände vi till skolan för att redovisa vad vi upptäckt och själva utvärderat av besöket i butiken. Resultatet var enligt mig en skandal.


Det visade sig att alla som besökt butiker som H&M, Lindex, Kappahl, MQ och de större och bredare butikerna varit usla var det gäller att ta hand om sina kunder och hjälpa dem med det de söker. De flesta hade fått elaka och "nertittande" blickar, otrevliga bemötanden och snäsiga svar om någon frågat en fråga. Inte heller hade någon ur dessa butiker någon gång kommit fram och frågat om kunden behövde hjälp med något.

Jag kan förstå att det är lättare för butiker som Make Up Store, The Body Shop eller Vila att ge sina kunder en bra service och att H&M och de stora butikskedjorna har ett bredare sortiment och har därför mer att ha ansvar för. Därför kan man kanske inte begära att de ska komma fram till varenda kund och fråga om de behöver hjälp. I och med att de är så otroligt många som dagligen besöker dessa butiker. Men de har faktiskt betydligt större personal än de andra små butikerna. Och varje person i personalen har ansvar för varsin avdelning.
Därför så tycker jag defenitivt att detta är något som måste förbättras!

En sak till som gjorde oss i klassen mycket upprörda är att många i personalen i butikerna ser ner på oss ungdomar som glatt hälsar på personalen och kommer för att handla.

För att vi är yngre?
För att det är förmiddag, de tar för givet att vi skolkar och är där för att sno?
Vi vet inte.
Men vi tycker det är fel.

Vi upptäckte också att det ofta är äldre kvinnor över 50 som har detta beteende.

Kanske för att de är trötta på sitt jobb?
Kanske för att det börjar lida mot sitt slut och behöver gå i pension?
Kanske för att de glömt hur det är att vara ung och ha de äldres nertryckande blickar på sig?

Jag är trött på det här.
Trivs de inte med sitt jobb så byt då.
Gå i pension, vad som.
Annars, ändra beteende.
Eller skaffa ny, ung personal som är pigga och glada.

Som även får oss UNGDOMAR att känna oss välkomna!



/J.C♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0